Moć naslova i njihova uloga - na što čitatelji klikaju?

Krenemo li od najjednostavnije analize sadržaja koji se distribuira putem Linkera, doći ćemo do zaključka da su naslov i slika glavni elementi koji utječu na čitateljevu odluku o odabiru sadržaja za čitanje.

Objavljeno 20.11.2015.

Moć naslova i njihova uloga - na što čitatelji klikaju?
Ukoliko su naslov i slika pažljivo odabrani, ukoliko su smisleni i dovoljno atraktivni, čitatelji će sa zadovoljstvom klikati na njih.

Tema našeg ovotjednog posta su upravo naslovi. Ako se osvrnemo po našem digitalom svijetu, uočit ćemo da su naslovi svugdje oko nas. Oni su na vrhu svih članaka u medijima, u oglašivačkim porukama, news feed-ovima društvenih mreža, čak i u sadržajima naših e-mail poruka … U online okruženju nas se informacijama bombardira sa svih strana. Kad se nađemo na portalima, kliknut ćemo na članke koji imaju nama zanimljive naslove, ili naslove iz područja našeg interesa - jer je informacija previše.

Više uloga naslova


Dakle, naslov mora privući čitatelja na članak. Mora ga i izazvati da pročita članak na koji je kliknuo. Istraživanja su pokazala i da čitatelji, upitani za sadržaj pročitanog teksta, pamte dio koji su pročitali u naslovu - znači da mora i stvoriti nekakav dojam o članku.

Na kakve naslove klikate?


Proveli smo istraživanje na uzorku od 220 ispitanika. Tema istraživanja su bili naslovi na koje čitatelji klikaju, kao i njihov prijedlog naslova za ponuđenu im priču. 

Iako postoje teorije oko toga da, ukoliko pitamo korisnika zašto on nešto radi ili ne radi, vrlo je vjerojatno da nam njegov odgovor neće biti u potpunosti relevantan. Naime, ljudi često imaju potrebu naći logično objašnjenje za svoj postupak, iako to obrazloženje možda nema uporište - u konačnici, tko zna što je osobu podsvjesno motiviralo da klikne na konkretan članak.

Vođeni tom mišlju, upitali smo naše ispitanike nekoliko pitanja vezanih uz njihov odabir naslova na koje klikaju, ali smo im ponudili i primjere naslova kako bismo vidjeli što će zapravo odabrati (neovisno o onome što oni misle da ih pokreće).

Vjerujemo da ćete, poznavajući svoju publiku, sami doći do zaključka što bi moglo dobro proći kod čitatelja koji čitaju vaš medij.

Na pitanje na kakve naslove najradije klikaju, 75% ispitanika je odgovorilo da preferiraju kratke i konkretne naslove, 22% ih je navelo da im je svejedno, a 3% ispitanika je navelo da klikaju na dugačke i opisne naslove. 96% ispitanika se izjasnilo da im smeta kada naslov članka ne odgovara njegovom sadržaju.

Ukoliko su iz naslova već dobili konkretnu informaciju o čemu se radi u članku56% ispitanika će kliknuti na članak, 25% ih neće kliknuti na članak, a 19% ispitanika navodi da im je svejedno jer klikaju intuitivno.



Pregledavajući vijesti na portalu, čitatelji primijete i vijesti na koje ne žele kliknuti74% ispitanika kao razlog tomu navodi da se radi o temi koja ih ne interesira, 17% ih navodi da im je zanimljiviji naslov odvukao pozornost, a 9% ispitanika navodi da ne klikaju na članak jer su iz naslova dobili sve potrebne informacije.

67% ispitanika primjećuje da na njihovo korisničko iskustvo čitanja članka utječe ukoliko slika ne odgovara naslovu članka, 19% ispitanika to ne primjećuje, a 14% ih navodi da klikaju intuitivno i da im je svejedno da li su slika i tekst usklađeni.



Test s naslovima


Naveli smo 13 vrsta naslova, koji se razlikuju po svojoj duljini, konkretnosti, stilu i vrsti, te smo zamolili ispitanike da odaberu 3 naslova na koja bi kliknuli. Rezultati izgledaju ovako:

Za sve koji mnogo putujete: Novi avioprijevoznik dolazi u Hrvatsku           59    (27.2%)
Važni savjeti za kvalitetan odmor i dobar san                                                     67     (30.9%)
Svježi mamac funkcionira najbolje                                                                   12     (5.5%)
Top 5 pjesama za podizanje raspoloženja                                                           72     (33.2%)
Pas je naišao pokraj beskućnika, nećete vjerovati što se onda dogodilo       61      (28.1%)
Najsmješniji članovi hrvatske udruge komičara                                                   14      (6.5%)
Znate li odgovore na pitanja za prijemni ispit na Harvardu?                          104     (47.9%)
Voće koje morate jesti već danas!                                                                           37      (17.1%)
Najgori spotovi ikad snimljeni                                                                                   65      (30%)
Kako skuhati odličan obrok za manje od 20 minuta                                           82      (37.8%)
Poznata hrvatska glumica otkriva tajne dugotrajnog braka                            5   (2.3%)
Kako pada cijena mlijeku, krave sve više gube svoj posao                           17      (7.8%)
Izbila svađa među navijačima, pet osoba ozlijeđeno                                   24      (11.1%)


Možemo zaključiti da naše čitatelje pokreće znatiželja i da im je ipak važna tema članka o kojem se piše. Razni testovi i članci iz kojih čitatelji mogu saznati nešto korisno su ono što ih zaista zanima. S obzirom na interes za naslovima vezanim uz kvalitetan san i kuhanje odličnog obroka, malo iznenađuje da čitatelje u tolikom obujmu ne interesira članak naslova “Voće koje morate jesti već danas!” - nije isključeno da čitatelje ne privlače imperativni naslovi. Naslovi koji se tiču usputnih stvari, koje čitatelj može i ne mora pročitati, nisu dobili puno klikova u našem istraživanju. Moguće je da je razlog tomu upravo podsvjesna selekcija informacija, zbog prevelike “online buke”.



Različita percepcija istog sadržaja


Kako bismo se uvjerili u to da čitatelji različito percipiraju isti sadržaj, ponudili smo im odlomak jednog teksta i zamolili ih da sami napišu naslov za pročitani tekst. Očekivali smo da će se ponoviti više naslova, međutim, to se nije dogodilo. Svi čitatelji koji su pročitali ponuđenu priču, naveli su drukčiji naslov za nju, što potvrđuje našu premisu da svaki čovjek drukčije percipira isti sadržaj.

Donosimo vam odabrani tekst u cijelosti:

Jedan naš prijatelj je u predvečerje šetao po praznoj plaži u Meksiku. Dok je hodao, primijetio je jednu osobu na velikoj udaljenosti. Kada je prišao nešto bliže, vidio je kako se neki čovjek, očito iz toga kraja, saginje, nešto podiže i baca u vodu. Svaki tren je bacao nešto u ocean. Kada je naš prijatelj prišao još bliže, vidio je da taj čovjek podiže jednu po jednu morsku zvijezdu, koje je voda izbacila na obalu, i da ih vraća u vodu. Naš prijatelj se zbunio. Prišao je tom čovjeku i obratio mu se: „Dobra večer, prijatelju! Pitao sam se što to radite." "Vraćam ove zvijezde natrag u ocean. Znate, sada je velika oseka, i sve ove zvijezde su ostale na suhom. Ako ih ne vratim u more, uginut će." "Shvaćam" – odgovorio je moj prijatelj – "ali na plaži leže tisuće morskih zvijezda. Ne možete ih sve vratiti u vodu. Previše ih je. Osim toga, to se događa na stotinama plaža duž obale. Zar ne vidite da jednostavno ne možete ništa učiniti?" Čovjek se nasmiješio. Sagnuo se i podigao još jednu morsku zvijezdu. Dok ju je vraćao u ocean, odgovorio je: "Učinio sam nešto bar za ovu."

Sad kad ste i sami pročitali priču, navodimo vam dio naslova koje su nam čitatelji naveli kao prijedlog za gore navedeni tekst kako biste dobili dojam o njihovim različitim pogledima na pročitani sadržaj:

Kako vratiti prirodi svoj dug
Život morskih zvijezda
Dobročinitelj u Meksiku spašava morske zvijezde
Posljednji optimist u Meksiku
Krizna intervencija na obali oceana - meksičke zvijezde umalo spašene
Simpatični Meksikanac vraća morske zvijezde u vodu
Nećete vjerovati što se dogodilo s tisućama morskih zvijezda! 
Čovjek vidio kako netko baca nešto u ocean. Zapanjit će vas što zapravo radi!
Ljudska humanost na djelu: spasio morske zvijezde od sigurne smrti
Nesebičan čovjek: Promjene kreću od nas samih
Prilike za dobro djelo svuda su oko nas, a ovaj je čovjek našao priliku na obali mora
Čovjek naišao na drugog čovjeka i pronašao kako baca nešto u ocean. Pročitajte za dalje!
Veliko srce za male morske zvijezde
Sizifov posao
Priča s poukom koja svijet može učiniti ljepšim mjestom
Veliko putovanje započinje malim korakom
Male stvari čine razliku - činite dobro svaki dan!
Spašavanje ekosustava počinje s tobom
Protiv prirode se ne može?
Dobrota još uvijek postoji: Priča o čovjeku sa plaže
Vraćao je zvijezde u ocean. Kad su ga pitali zašto to radi, odgovor ih je oduševio!
Nesebičan čin ovog čovjeka vratit će vam vjeru u ljudsku dobrotu
Budi promjena koju želiš vidjeti u svijetu
Spasite i vi vašu zvijezdu
Oseka nasukala morske zvijezde, prolaznik pokušao pomoći

Nameće nam se zaključak da je izuzetno važno odvojiti vrijeme za određivanje i testiranje naslova napisanog sadržaja da bismo ga mogli približili što većem broju čitatelja.

A kakav naslov za ovu priču biste vi napisali?

Ukoliko imate kakvih pitanja ili nejasnoća, pišite nam na mail: info@linker.hr ili na naš Facebook fan page.

Pročitajte i neke od naših prethodnih tema:

Zašto oglašivači i agencije koriste Linker?

Zašto mediji koriste Linker?